Nastavení OSX pro komfortnější vývoj

21.07.2018
4 min read
717 words

Nedávno jsem si pořídil nový MacBook a potřeboval jsem si nastavit pár věcí, aby se mi lépe pracovalo. Dlouho jsem byl výhradně na Linux Mint, takže znalost unix prostředí byla. Ale i tak toho bylo dost.

Brew

Linux Mint vychází z Ubuntu a to vychází z Debianu, takže jsem chybějící balíčky instaloval přes apt-get install [package].

Na OSX jsem žádný vestavěný balíčkovač nenašel, přislo na řadu googlení. Brew se jeví jako jasná volba.

Magická formula a vše je ready.

/usr/bin/ruby -e "$(curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Homebrew/install/master/install)"
Brew
Brew

Finder

Finder je super. Sice ne tak super jako Total Commander, ale zvykl jsem si. Musel jsem udělat pár úprav.

Složky vždy nahoře

Finder
Finder

Defaultní velikost okna

Tohle je vážně tricky.

  1. Roztáhnete Finder na požadovanou velikost.
  2. Command + Options + W pro zavření všech oken.
  3. Option + pravé tlačítko myši a vybrat relaunch.

Kdo by to byl řekl, vše pak nastaveno.

Klávesové zkratky

Klávesové zkratky jsem neměnil, ale je dobré o nich vědět.

  • Command + Shift + C -- top-level Computer folder
  • Command + Shift + D -- Desktop folder
  • Command + Shift + F -- All My Files folder
  • Command + Shift + G -- Go to Folder window
  • Command + Shift + H -- Home folder for your account
  • Command + Shift + I -- iCloud Drive folder
  • Command + Shift + O -- Documents folder
  • Command + Shift + R -- AirDrop folder
  • Command + Shift + U -- Utilities folder
  • Command + Option + L -- Downloads folder

Zdroj: https://www.cnet.com/how-to/finder-shortcuts-every-mac-user-needs-to-know/

GPG Suite

Jsem zvyklý svoje commity podepisovat (měli byste i vy). Na OSX používám GPG Suite 2018.

Po nainstalovaní se vám objeví ikonka v nastavení.

GPG
GPG

Potom, co si vytvoříte a naimportujete své klíče a klíče kolegů, můžete si vyměňovat zabezpečené zprávy a také podepisovat commity.

GPG
GPG

Na Githubu to pak vypadá takhle cool.

Github + GPG
Github + GPG

Docker

Docker na Macu je kapitola sama o sobě, ale to bych nerad rozebíral. Poté, co nainstalujete Docker for Mac, byste rádi, aby vám terminál napovídal docker příkazy.

Nejdříve je nutné přes Brew stáhnout bash-completion. Pokud používáte např. Fish nebo ZSH, pro vás toto není.

brew install bash-completion

Poté nalinkujeme již nainstalované completion do správného místa.

cd /usr/local/etc/bash_completion.d
ln -s /Applications/Docker.app/Contents/Resources/etc/docker.bash-completion
ln -s /Applications/Docker.app/Contents/Resources/etc/docker-machine.bash-completion
ln -s /Applications/Docker.app/Contents/Resources/etc/docker-compose.bash-completion

🎉 A napovídání funguje.

Login

Po nainstalování Docker for Mac se můžete přihlásit do vašeho účtu. Přihlášení probíhá přes váš email a heslo.

Docker
Docker

Ale pozor, tím se nepřihlásíte i pro terminál. V terminálu je potřeba zadat:

docker login

Tam se naopak přihlašujete přes váš username, pozor na to.

PHP

U PHP jsem řešil podobný problém jako u Dockeru. Chtěl jsem mít composer a aby mi terminál napovídal.

Nejdříve jsem poštval Brew nainstalovat composer.

brew install composer

Dále už to nebylo jednoduché, ale nakonec jsem to pořešil. Hledáním na Githubu jsem narazil na nástroj, který umí completion vygenerovat. Můžete si ho stáhnout a spustit ručně. A nebo jsem na Gist dal výsledek.

wget -O /usr/local/etc/bash_completion/composer https://gist.githubusercontent.com/f3l1x/f9c0668cadbef9105c5df033d8c23f6e/raw/5fbeaa6e27202f3520667de22ffcd1fe9f6ac0bf/composer

Java

Nainstalovat Javu lze zase poměrně snadno přes Brew.

brew update
brew tap caskroom/cask
brew cask install java
brew intall maven@3.3
Java
Java

iTerm2

Defaultní terminál mi moc nevyhovoval, tak jsem dal šanci iTerm2 a byl jsem nadšen. Více nastavení, lepší vzhled.

Terminal
Terminal
iTerm2
iTerm2

Mnozí jistě namítnou, že i Terminal lze přestylovat... Přehled všech iTerm2 features najdete na oficiálních stránkach.

Mazání a přeskakování slov

Jedna věc mě přece jenom štvala. Chtěl jsem se pohybovat přes více slov, případně mazat celá slova a ne po písmenkách.

Lze to, jako vše, nakonfigurovat.

iTerm2
iTerm2

iTerm2 -> Nastavení -> Profily (vybrat) -> Keys (tab) -> přidat nebo upravit zkratku

  • Option + šipka vlevo [Send Escape Sequence: ESC + b] => skočit o slovo doleva
  • Option + šipka vpravo [Send Escape Sequence: ESC + f] => skočit o slovo doprava
  • Option + delete [Send Hex: 0x17] => smazat poslední slovo
  • Command + delete [Send Hex: 0x15] => smazat celý řádek

Budu rád, když mi do komentářů napíšete nějaké vaše tipy a triky.

Currently working

I am currently digging deeper to serverless stuf. Also trying to do my best around Nette [contributte.org & componette.org]. Taking care of 242 libraries across various Github organizations.